Risanje mandal pri pouku geometrije

IMG_3531Od osnovne šole naprej sem se vedno upirala risanju, saj so vse moje slike izgledale izredno nerodne, neprepričljive in hladne. Predkratkim pa me je prevzela neka želja po risanju, ki je (še vedno) ne razumem in še manj vem, kako ji zadostiti brez poloma, kakšno je bilo risanje v osnovni šoli. Nato pa sem spoznala mandale … in lotila sem se jih malo po svoje, to je matematično. 🙂

Najprej naj razložim, kaj mandala sploh je. Še zdaleč nisem specialist, zato bom le navedla tisto, kar sem našla na spletu. Glede na ta vir besedo mandala iz Sanskrit-a prevajamo kot krog. Ta krog predstavlja celovitost in nas opominja na našo povezavo z neskončnostjo. Risanje mandal naj bi bilo pomirjujoče in končni izdelek nam lahko tudi razkrije kaj o čustvih in mislih, ki so se nam porajale med risanjem.

In zakaj vam vse to govorim? Moja ideja je, da bi se preko risanja mandal otroci učili geometrije, ki je lahko suhoparna in preveč nakopičena z izreki in formulami (vsaj tako se je meni zdelo 🙂 ). Naj ponazorim s svojim lastnim risanjem mandale, ki jo vidite zgoraj, zakaj se mi to zdi dobra ideja.

Preden sem se podala v iskanje šestila, sem si naredila skico in jo pobarvala z barvami, ki so mi v tistem trenutku pasale (vsaka barva ima neko svojo energijo in sporočilo). Nastala je spodnja slika. Konstrukcija mandale je enostavna — osnova sta mali krog v sredini, ki je pobarvan z rdečo, in večji krog, ki je večinsko pobarvan z vijolično. Nato sem okoli rdečega kroga risala kroge s središči na robu vijoličnega kroga, ki so pobarvani z rumeno, modro in vijolično. Vidite?

IMG_3532

Če se kdo želi pritožiti, da zunanji šestkotnik ni mogoč, tako kot je narisan, naj vam pomirim, da mi je to popolnoma jasno, ampak sem si dovolila malo umetniške svobode. Ker sem bila s sliko zadovoljna, sem se odločila, da jo narišem še “bolj resno in natačno” s šestilom. Nakar so se na mojo presenečenje in kasnješo frustracijo, ker problem kar ni želel stran (samo matematiki vemo, kako ti lahko manjkajoča dvojka v formuli  zagreni življenje), krogi, ki se na zgornji sliki gnetejo okoli malega rdečega kroga, začeli prekrivati. Vsakič ko sem kroge narisala okrog in okrog rdečega kroga, so se krogi malo zamaknili in narediti sem morala še en krog. Želela sem namreč, da bi se zadnji narisani krog ujemal s prvim. Za boljšo predstavo o čem sploh govorim, si poglejte spodnjo sliko.

IMG_3534

Vedela sem, da se ta postopek lahko zaključi ali pa ne. Če se ne, potem bi se krogi zamikali v neskončnost in nikoli ne bi narisali kroga, ki bi se ujemal s prvim. Ker nisem želela boja z neskončnostjo, sem se zatekla k teoriji. Zavihtela sem par formul in ugotovila, da ni vseeno, kako si izberem polmer rdečega in vijoličnega kroga. Hkrati pa sem ugotovila še, da zgornja slika sploh ni mogoča (razen če namesto krogov uporabimo jajca, kar se pri skiciranju rado zgodi 🙂 ). Če bi želeli imeti šest krogov okoli malega rdečega kroga v sredini, potem ta rdeči krog ne more biti krog ampak točka. Pravilno bi torej moja originalna skica zgledala takole:

MandalaSestkotnik

S formulo, ki je dopuščala svobodno izbiro polmera rdečega kroga in števila krogov okoli njega, sem narisala mandalo, ki ste jo videli na začetku objave. Čeprav je v primerjavi s slikami mandal, ki jih lahko najdete na internetu, precej preprosta, je pa vendarle moja mandala, kar je pravzaprav bistvo mandal. Da jih rišemo zase in iz sebe.

Morda nisem dovolj nazorno povedala, zakaj se mi zdi risanje mandal dober način pouka geometrije. Moj začetni odnos do risanja mandal je bil v stilu “ah, pač malo bom vrtela šestilo”, nato pa se je izkazalo, da sem se morala zateči k formulam in izrekom, ki smo se jih učili v šoli, da sem lahko narisala tako mandalo, kot sem želela. Prav tako so me določena vprašanja pri skiciranju prisilila, da sem s pomočjo teoretičnega znanja utemeljila, zakaj npr. gre neka krožnica skozi neko točko. Torej gre pri risanju mandal za veliko več kot le za vihtenje šestila. Začne naj se z željo narisati nekaj, kar izhaja iz vas in pri izvedbi le-tega nato uporabljamo znanje geometrije. To se meni zdi veliko bolj zanimiv način učenja, saj ima poleg utrjevanja in pridobivanja znanja končni izdelek za nas še neko dodano vrednost.

Advertisements

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava /  Spremeni )

Google photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google računom. Odjava /  Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava /  Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava /  Spremeni )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.